Social

Wednesday, November 19, 2014

Ada Apa Dengan Taiping, Perak?

lamanya tak update belog...baru 2 entry bulan ni?biar betul??!!!adoiyaiii..

actually, iolls busy yang maha hebat sebenarnya bulan ni.... ni pun dah berapa lama tulis tajuk, harini baru dapat mengarang entry. tarikh aku travel pun lupa dah...

kalau xsilap aku, aku pegi Taiping 6 haribulan haritu...hadoiii..lost memory....

sebenarnya aku pegi sana bukanla saje2 nak honeymoon...tapi dah alang2 kat sana kan....paham-paham je la...

akak aku masuk hospital minggu sebelum tu...ada buat pembedahan kecil. Alhamdulillah...selamat semuanya..disebabkan minggu sebelum tu aku xdapat nak balik, so 6hb baru aku dapat jenguk akak kesayangan aku ni....

so, hari sabtu baru aku gerak ke Taiping sebab en.somi aku keje pagi sabtu tu....singgah kat kampung jap amik abah aku then bawak terus ke Taiping....malam tu kitorang berkampungla kat rumah akak aku kat Taiping...

malam tu dah kemain ligat kepala otak ni dok fikir esoknya nak pegi mana....

konon2 pagi tu nak berjalanla...last2....hmm...hampehhhsss.... pakat dok tido belaka, tengahari baru keluar lunch then terus pegi berjalan sekitar Taiping. yang akak aku pun...xpadan dengan sakit, nak berjalan jugak....boring duduk rumah katanya..haha

akak aku teringin nak pegi galeri kraf kat penjara Taiping tu...sampai2 tengok galeri tu tutup...hampa...so, tempat paling dekat muzium Taiping la...

mengimbau kenangan betul....kalau xsilap aku, last aku pegi muzium ni masa aku tadika dulu....lebih dah 20tahun....adehhh... masuk2 je muzium, aku tengok sama je macam dulu2...xbanyak yang berubah....aku ingat lagi dulu masa aku pegi ada replika tulang gajah sebesar dinosor...oh, ada lagi mehhhh!


so berjalanla kitorang dalam muzium........





 replika keretapi ni aku tak ingat dah....

  

then akak aku gigih jugak nak pusing satu bangunan muzium...actually, dia boleh je berjalan...penat punya pasal...naik 'wilcha'....hahaha


.....salah satu muzium yang boleh dengan bebasnya snap gambar...takde sape nak larang










 orang lelaki...biasalah...dok sembang pasal kereta je...








tengok bangunan muzium tu....antik kan?hehe...yg tu salah satu tinggalan dari zaman penjajahan british dolu2...


pegi muzium baru nak belajar sejarah....selama ni....takpun...hahaha


yang ni palin aku ingat... tugu ni dulu tak berpagar...dulu pegi, abes sepupu sepapat adik beradik semua bergambar duduk kat sini....sekarang tak boleh masuk dah....tapi masih seperti dulu.....


so, lepas pegi muzium akak aku dah penat...diorang balik rumah dulu....tinggallah aku lakibini ni ha...

cadangnya nak meneruskan perjalanan ke Bukit Larut....sampai2 sana je, rupa-rupanya kereta tak boleh bawak naik atas...kena naik kenderaan yang disediakan...nak hiking, dah petang sangat dah...so, pusing2 je la kat pintu masuk nak naik Bukit Larut...pastu singgah Burmese Pool sekejap...not badla air terjunnya....

ingat nak pegi zoo...tapi macam malas pulak sebab dah selalu pegi....hahahah

so, setakat tu je la cite aku....malam tu aku gerak balik KL, anto abah aku kat kampung dulu...


sesape rasa nak travel ke Taiping, sudi-sudikanlah ye...banyak tempat boleh pegi, tapi kena plan betul-betul la....paham2 je la, Taiping adalah kawasan paling lembap di Malaysia...maknanya taburan hujan dia tinggi....kemungkinan besar kalau pegi sana akan hujan...

tapi aku berani cakapla...Taiping best!!!!

*jangan lupa cari Kueyteow Dolly kat pekan Taiping...pehhhh...meleleh sehhhh!!cawangan dia ada kat Tmn Tun Dr Ismail, KL....tapi aku rasa yg Taiping punya lagi superb!!


"Never go on trips with anyone you do not love"

next travelogue : Ke Jolobak Ke Jolobu...mungkin???hahaha

3 comments:

  1. ada satu lagi muzium yang penuh sejarah tak jauh dari bandar Taiping... Kota Ngah Ibrahim kat Kuala Sepetang... lepas tu boleh la gi makan mee udang banjir yang femes tu...

    ReplyDelete
  2. "Never go on trips with anyone you do not love"
    Ernest Hemingway.

    ♥ the quote.

    ReplyDelete

Thank you. Your comment is much appreciated. MUCHAS GRACIAS ;)